Bent u op zoek naar een nieuwe werkplek of groter bedrijfspand in de regio Zaanstad? Veel ondernemers, en met name starters, hebben de voorkeur voor huren. Maar wat zijn de mogelijkheden voor zakelijk huren? Brudetvastgoed helpt u graag op weg.
Welke soort bedrijfsruimte heeft u nodig?
Er zijn twee soorten bedrijfspanden: middenstandsbedrijfsruimtes, zoals winkels of horecapanden en overige bedrijfsruimtes, zoals kantoren.Voor middenstandsbedrijfsruimtes gelden aparte regels. Ga dus van tevoren goed na welk type pand u huurt. Het verschil zit vooral in de bescherming van de huurder. De huurders van middenstandsbedrijfsruimtes zijn namelijk vaak afhankelijk van hun opgebouwde klantenkring en hebben vaker geïnvesteerd in het pand.
Bedenk vooraf goed waarom u een bedrijfspand nodig heeft.
Wilt u uitbreiden, personeel aannemen of meer klanten trekken? En is het van belang dat u op een locatie zit waar veel mensen komen?
Kijk goed naar de faciliteiten in de omgeving en let op de bereikbaarheid.
In een bedrijfsverzamelgebouw kunt u vaak tegen redelijke huurprijzen een ruimte huren en voorzieningen delen. Dat scheelt kosten en levert vaak interessante netwerkmogelijkheden op.
Voor welke periode wilt u een bedrijfspand huren?
Een middenstandsbedrijfsruimte kunt u wettelijk voor twee jaar huren of voor een termijn van 5 + 5. Bij overige bedrijfsruimtes kunt u zelf de termijn bepalen, voor bepaalde of onbepaalde tijd. Kijk hierbij goed naar uw toekomstverwachtingen.
Tussentijds de huur opzeggen van middenstandsbedrijfsruimte is lastig en de eerste 5 jaar zelfs bijna onmogelijk.
Btw
De huur van een bedrijfsruimte is vrijgesteld van omzetbelasting (btw). Samen met de verhuurder kunt u bepalen om de huur toch te belasten met btw. Dit moet u in dat geval melden bij de Belastingdienst. Een van de voorwaarden is dat de huurder ondernemer is. De btw is natuurlijk te verrekenen en huurkosten zijn aftrekbaar.
Huurovereenkomst
Sluit schriftelijk een huurovereenkomst af. Brudetvastgoed ondersteunt u graag om ervoor te zorgen dat alles goed op papier staat.
Kosten bedrijfspand aftrekbaar
In uw aangifte inkomstenbelasting mag u alle kosten voor het gehuurde bedrijfspand aftrekken. Verrekent u de btw van deze kosten in uw btw-aangifte? Geef dan in uw aangifte inkomstenbelasting de kosten exclusief btw op. Verrekent u de btw niet in uw btw-aangifte? Gebruik dan de kosten inclusief btw.
Regels vrije sector huurwoningen:
Wanneer u het huurcontract tekent, gaat u akkoord met de huurprijs die de verhuurder op dat moment vraagt. Soms betekent dit dat uw buren die al langer in eenzelfde soort huis wonen, minder huur betalen.
Wilt u weten of u niet te veel betaalt? Dan kunt u de beginhuurprijs in de eerste 6 maanden van uw huurcontract laten toetsen door de Huurcommissie.